Vietnam × Nagoya "AWAY FROM HOME"
ベトナム × 名古屋 「AWAY FROM HOME」
Bui Thi Hoa is a fourth-year university student living in Nagoya who was born and raised in a small village in northern Vietnam. Her parents dropped out of school at a young age and work hard to support the family. Hoa is trying to find a job in Japan that will allow her to fulfill her dreams and make life easier for her parents, but the road ahead is difficult.
This film portrays the deep bonds between the young woman and her absent family as she takes on challenges in a foreign land, interweaving her hopes and worries as she pursues her goals.
ベトナム出身のブイ・ティ・ホアさんは名古屋で暮らす大学4年生。ベトナム北部の小さな村で育ち、両親は早くに学校を中退し、働いて家族を支えてきた。勉強を頑張って自分の夢を叶える仕事に就き、将来両親に楽をさせたいという一心で日本での就職を目指すが、道のりは険しい。
故郷を離れて夢を追う若者の将来への希望と悩み、遠く離れた家族への愛、さまざまな思いを交錯させながら、異国の地で挑戦をする女性と家族の絆を描く。
-
Title / タイトル
AWAY FROM HOME
-
Production year / 制作年
2021
-
Duration / 分数
26 min.
-
Director / ディレクター
Nguyen Nhat Duy (Vietnam)
Phan Ý Linh (Vietnam)
MURASE Fuminori (Nagoya Broadcasting Network Co., Ltd.)Nguyen Nhat Duy(ベトナム)
Phan Ý Linh(ベトナム)
村瀬 史憲(名古屋テレビ)

Duy is a graduate of the Hanoi Academy of Theatre and Cinema, and a writer and director of feature films, TV series and documentaries. Linh is a writer and producer for Vietnam Television’s VTV7. Together, they’ve created works about education and children in Vietnam that have won several international awards.
Recent works:
“Brother” (2019)
Prix Jeunesse International (Heart Prize, 2020)
ABU Prizes (Children Program First Prize, 2019)
“Sister” (2018)
Japan Prize (UNICEF Prize, 2018)
Prix Jeunesse International Munich (Heart Prize, 2018)
And many others
Nguyen Nhat Duyはハノイ演劇映画アカデミー卒業後、ライターや監督として映画やドキュメンタリー、テレビ番組などを制作。ベトナムテレビVTV7 のプロデューサー、Phan Ý Linhと共にベトナムの教育や子どもをテーマにした作品を多数手がけ、ベトナム内外で⾼く評価されている。
近作:
“Brother” (2019)
Prix Jeunesse International (Heart Prize, 2020)
ABU Prizes (Children Program First Prize, 2019)
“Sister” (2018)
Japan Prize (UNICEF Prize, 2018)
Prix Jeunesse International Munich (Heart Prize, 2018)
(他多数)

Born in Aichi Prefecture. Fuminori joined Nagoya TV in 2005. As a news editor at the forefront of journalism, he has produced numerous programs that tackle a wide range of social issues in Japan.
Recent works:
“Small Actions, Big Results” (2020)
Grand Prize, 47th HBF Prize (2021)
“Whole Again” (2019)
ABU Prizes (Special Jury Prize, 2019)
Science and Technology Film Festival (Division Award, 2019)
Progress Award (Excellence Award, 2019)
“Dreams and Hopes” (2019)
The Age of Regionalism Video Festival (Excellence Award, 2019)
“Hidden Crisis -The Origin of the Iraqi Daily Report Issue-” (2018)
Japan Commercial Broadcasters Association Awards (Second Prize, Best Journalism Prize, 2018)
Galaxy Award (Commended Entry, 2018)
And many others
愛知県⽣まれ。2005年名古屋テレビ放送⼊社。⻑年、ニュースデスクとして報道の最前線に⽴ち続け、2017年からドキュメンタリープロデューサーを兼務。⽇本の様々な社会課題に切り込む番組を制作、放送文化基金賞など受賞多数。
近作:
「⾯会報告〜⼊管と⼈権〜」(2020)
第47回放送文化基金賞 最優秀賞(2021)
「常滑エピテーゼ」(2019)
ABU 2019 審査員特別賞
科学技術映像祭 2019 部⾨賞
PROGRESS 賞 2019 優秀賞
「夢も、希望も」(2019)
“地⽅の時代”映像祭 2019 優秀賞
「葬られた危機〜イラク⽇報問題の原点〜」(2018)
⺠間放送連盟賞 2018 準グランプリ/報道部⾨最優秀賞
ギャラクシー賞 2018 選奨
(他多数)

Doc Cross Asia is like a ‘playground’ where Asian filmmakers share their views while keeping the culture of their nations alive. The fun part was that we didn’t know what video we would get: the feeling of opening the data from my Japanese partner Fuminori Murase was like opening a gift box full of surprises and emotions. The Covid-19 pandemic and the different time zones between Vietnam and Japan made our production more complex than usual. However, the project was more inspiring in that it required more creativity and communication skills than when making a film alone. I really enjoyed seeing how the collaboration between two filmmakers producing in different places could lead to a creative work.
DocCross Asiaは、アジアの映像制作者がそれぞれの文化を活かしながら視点を交換する「遊び場」のようなプロジェクトです。特に面白いと感じたのは、日本側パートナーの村瀬史憲プロデューサーから、どのような映像素材が届くか予測できなかったことです。初めてデータを開くときは、まるで宝箱を開く時のような驚きや感動を味わいました。新型コロナウイルスの感染拡大や両国間の時差により、確かに制作は通常のプロジェクトよりも複雑でした。しかし、高い創造性とコミュニケーション力が求められる共同制作は、単独で行う制作にはない刺激に溢れています。お互い離れた場所にいながら、協働し、作品を生み出すことができたことをとても嬉しく思います。

Making TV documentaries is usually a solitary work. I usually choose and film subjects based on my interests and concerns. Then I pour my expressions into the composition and editing process to make each piece. It is rare that different filmmakers with different perspectives work on the same subject and make a combined piece. But DocCross Asia is something different. It provides a unique opportunity to work with collaborators to share materials and tackle the same subject from different angles. I have partners - Nguyen Nhat Duy and Phan Ý Linh– who live beyond my country's borders but with whom I share the same spirit. Although there are barriers, such as differences in language and the ongoing Covid-19 pandemic, I look forward to seeing the unexpected elements woven into each work.
テレビ・ドキュメンタリーの制作は孤独なものだと思っていました。自分の関心事や問題意識をもとに取材対象を選んで撮影し、構成と編集に自分の表現を注ぎ入れて映像作品に仕上げます。他の制作者と同じ対象を描くことはあっても、異なる視点を持つ者同士が一つの対象と向き合い、一つの作品に仕上げていくことは非常に稀です。その意味で、Doc Cross Asiaの取り組みはパートナーと異なる視点で対象者と向き合い、映像素材を共有する画期的な機会です。国を超えた同志、仲間がいます。Nguyen Nhat Duy さんと Phan Ý Linhさんとは言葉の違いやコロナ禍による障壁はありましたが、共同制作によって生まれてくる作品の「意外性」を大いに楽しみました。